Društvo

Priznanje Opštini Šavnik za najbolju praksu u uključivanju građana: Digitalna transformacija u službi zajednice

foto: Zajednica opština
Zajednica opština Crne Gore dodijelila je Opštini Šavnik priznanje „Najbolja praksa“ u oblasti „Učešće građana u procesu donošenja odluka na lokalnom nivou“, prepoznajući inovativan i funkcionalan model komunikacije između lokalne samouprave i građana kroz razvoj mobilne aplikacije za pravovremeno informisanje, naveli su u saopštenju.

“Ova praksa nastala je kao odgovor na realnu i urgentnu potrebu građana Šavnika da budu blagovremeno informisani o situacijama koje direktno utiču na njihovu bezbjednost i svakodnevni život, naročito nakon ekstremnih vremenskih nepogoda koje su pogodile ovu opštinu 2024. godine. Uzimajući u obzir nedostatak efikasnih kanala informisanja, Opština je pokrenula razvoj digitalnog rješenja koje je u kratkom roku pokazalo ogroman potencijal ne samo za distribuciju informacija, već i za aktivno uključivanje građana u lokalne procese odlučivanja”, dodaju u saopštenju.

Iako je u početnoj fazi aplikacija imala primarno zaštitnu funkciju, kao sredstvo za informisanje o kriznim situacijama i davanje jasnih instrukcija za postupanje u vanrednim okolnostima, njen razvoj je, kako su kazali, ubrzo otvorio vrata široj primjeni u domenu savremene lokalne uprave.

“Danas, ova mobilna aplikacija služi kao platforma putem koje građani mogu primati važne obavijesti o javnim uslugama i planiranim aktivnostima, postavljati pitanja i inicijative prema lokalnoj upravi, učestvovati u javnim raspravama i konsultacijama, predlagati projekte i komentarisati razvojne planove I dobijati informacije od značaja za turiste, uz poseban fokus na bezbjednost i snalaženje u opštini”, navode iz Zajednice opština.

Ova praksa je, ističu, pokazala kako korišćenje savremenih tehnologija može transformisati odnos između građana i institucija, jačajući povjerenje, osjećaj pripadnosti i zajedničke odgovornosti. Posebno vrijedi istaći da aplikacija nije osmišljena kao jednokratna intervencija, već kao dugoročni mehanizam za održivu participaciju i inkluzivno upravljanje.

“Planirano je dalje unapređenje funkcionalnosti aplikacije, naročito u promociji turizma i dvosmjernoj komunikaciji sa posjetiocima opštine. Zahvaljujući ovoj inicijativi, Opština Šavnik se pozicionirala kao pozitivan primjer u crnogorskom lokalnom kontekstu – pokazavši da i manje opštine, uz jasno prepoznavanje potreba zajednice i spremnost na inovaciju, mogu da uvedu promjene koje imaju konkretne, mjerljive efekte na kvalitet života građana. Praksa Šavnika je posebno značajna jer se radi o rješenju koje je u potpunosti replikabilno i prilagodljivo i drugim opštinama u Crnoj Gori, ali i šire”, saopštili su.

Komisija za izbor najbolje prakse, sastavljena od predstavnika Zajednice opština Crne Gore, Ministarstva javne uprave i drugih relevantnih institucija, ocijenila je ovu praksu visokom ocjenom u svim ključnim kategorijama: uspješnost, primjenljivost, održivost i transparentnost.

Zajednica opština Crne Gore čestita Opštini Šavnik na ovom vrijednom priznanju i zahvaljuje svim akterima – građanima i opštinskim službama – koji su doprinijeli uspješnoj realizaciji ove prakse.

“Ovaj primjer potvrđuje koliko je važno da lokalna samouprava bude otvorena za saradnju i spremna da osluškuje i uvažava potrebe zajednice”, dodaju u saopštenju.

Pored Opštine Tivat, priznanja za najbolje prakse u okviru javnog poziva za 2025. godinu dodijeljena su i: Opština Tivat – za reorganizaciju mjesnih zajednica na inicijativu građana, Opštini Budva – za unapređenje saradnje sa preduzećem „Otpadne vode“ u cilju sprečavanja ekoloških incidenata, Opštini Pljevlja – za uspješan set mjera koje su dovele do konsolidacije poslovanja preduzeća „Vodovod“ i unapređenja usluga.

Koje je vaše mišljenje o ovoj temi?

Budite prvi koji komentariše ovu vijest