EMISIJA PRESSING

Gajević: Koncesija aerodroma dobra zbog menadžmenta, istorijski se pokazalo da domaći nije dorastao zadatku

Foto: Gradski.me
Koncesija na aerodrome je dobra zbog menadžmenta. Istorijski se pokazalo da domaći menadžment nije dorastao zadatku, ocijenio je finansijski savjetnik Stevan Gajević u emisiji "Pressing" na Gradskoj TV. Ekonomski analitičar Mirza Mulešković je istakao da Crna Gora hitno mora da uloži u aerodromsku infrastrukturu.

Komentarišući tenderski postupak za davanje koncesije nad aerodromima, Mulešković je naveo da zbog cijelog procesa imamo „crnu mrlju“.

„Donosioci odluka su stavili crnu mrlju na ovaj proces, a što je čest slučaj i sa ostalim procesima. Kompletan proces koji je trebalo da se privede kraju su doveli u pitanje. I da izaberemo i najbolje koncesionare, imaćemo crnu mrlju zbog donosioca odluka. Moramo vidjeti finansijsku ponudu i onda ćemo moći da ocjenjujemo. Proces je počeo 2019. godine i tek ga sada finalizujemo, pa zbog toga treba sačekati kako će se završiti proces“, kazao je Mulešković.

Ističe da je veliko pitanje da li treba dati aerodrome u dugoročan zakup, te da u tome imaju i pozitivne i negativne stvari.

„Činjenica je da Crna Gora mora da uloži u aerodromsku infrastrukturu i da na taj način jačamo kapacitete i bolje povežemo Crnu Goru. Takođe, ukoliko se komplentira proces, moramo da imamo dobar sistem monitoringa i da pratimo da li se ta ulaganja implementiraju na način na koji su ponuđena. Ne smijemo dozvoliti, kao u prošlosti, da se određeni procesi nastavljaju ukoliko ne donose benefite“, istakao je Mulešković.

Problem je, kako kaže, što je Crna Gora već sada pet godina iza Albanije kada su aerodromi u pitanju.

Mulešković navodi da je Crna Gora imala u 2024. godini 3 odsto rast BDP-a, iako je planirano 4,8 odsto, dok u prvom kvartalu ove godine imamo stopu rasta 2,5 odsto, što je ispod planiranih rezultata Ministarstva finansija.

„To jasno ukazuje da naša ekonomija usporava. Prostorni plan moramo da usvojimo i da ga imamo. Moramo imati plan kako na nivou Crne Gore, tako i na nivou svih lokalnih jedinica, jer jedino tako možemo da gradimo. Prostorni plan je jedan od najbitnijih dokumenata koji Crna Gora ima. To je dokument koji propisuje kako će se razvijati Crna Gora na svim nivoima i to je nešto što treba da bude vodilja za razvoj Crne Gore“, poručio je Mulešković.

On navodi da je Crnoj Gori neophodna sveobuhvatna strategija koja će da uveže sve sektore.

Mulešković ističe da put Crne Gore prema Evropskoj uniji mora da bude prioritet i da se nada da ćemo 2028. postati članica, a čime bi, kako kaže, bili riješeni pojedini problemi o kojima se često priča.

„Bitno je da se taj proces vodi transparentno. Moramo da pokažemo rezultate. Bez razvoja ekonomije, strah me je kako će to članstvo da se odrazi na nas. Mi smo malo tržište i ako uđemo sa ovako ranjivom ekonomijom i otvorimo se ka velikom tržištu, vjerovatno ćemo imati još većih problema. Imaćemo i još veći odliv ljudi iz Crne Gore, što je još jedan problem“, kazao je Mulešković.

Finansijski savjetnik Stevan Gajević je kazao da nije pobornik davanja u zakup bitnih resursa u zemlji, jer ne mogu biti interesi investitora i države potpuno isti, ali da uvijek ima i dosta pozitivnih stvari kod davanja u zakup.

„Koncesija na aerodrome je dobra zbog menadžmenta. Istorijski se pokazalo da domaći menadžment nije dorastao zadatku. Menadžment obično nije na nivou potrebnog i najčešće služe za uhljebljavanje partijskog kadra. Privatizacije su negdje dobre, a negdje nijesu i zbog toga moramo biti izuzetno oprezni u ovom slučaju. Činjenica je da bi naše firme bile mnogo efikasnije sa stranim menadžmentom“, kazao je Gajević.

Ističe da ponude za aerodrome od 15 i 30 odsto prihoda, govori o tome da naši aerodromi imaju potencijal.

„Naš aerodrom, ovakav kakav je, generiše 50 odsto profita od prihoda. To je neka gruba računica. Imamo situaciju da zainteresovani nude 30 odsto prihoda, a ne profita, i još će zaraditi 20 odsto. To pokazuje da aerodrom može da zarađuje, ali je pitanje zbog čega to sada ne radi“, istakao je Gajević.

On smatra da naši aerodromi ne mogu da budu konkurentni kao aerodrom u Tirani, koji ima prirodnu predispoziciju Tirane kao čvorišta većeg nego Podgorica.

„Podgorica ima nepovoljan položaj i nema razvijenu infrastrukturu. U Tirani imamo razvoj aerodroma već 10 godina i sada imaju oko 12 miliona putnika godišnje, što je impresivan broj. Ne moramo biti lideri u regionu, ali aerodromi mogu da posluže da dovodimo još više turista. Takođe, moramo razvijati dodatnu infrastrukturu, jer turisti ne žele da se voze od Tivta do Budve sat i po ili dva“, kazao je Gajević.

Koje je vaše mišljenje o ovoj temi?

Budite prvi koji komentariše ovu vijest